Letterlijk niets blijft ongezien
door Anna Schouten

Lust. Driften. Oerkreten. Seks. Vier woorden waarmee de voorstelling Conditions of Being a Mortal door HODWORKS (Adrienn Hód) kortgezegd samengevat kan worden. Waar het veelal niet gedurfd wordt, gaat deze show nét dat stukje verder. Preutse bezoeker? Wees gewaarschuwd, want tijdens deze gewaagde voorstelling blijft werkelijk niets ongezien.

Al vanaf de eerste minuut van Conditions of Being a Mortal zitten de toeschouwers op het puntje van hun stoel. Zodra de vier dansers de vloer opkomen, trekken zij met wilde  bewegingen elkaars kleren kapot. Dat alles gaat gepaard met een akelig, bijna angstaanjagend gekrijs en gegil in een voor ons onverstaanbare taal. Alsof de dansers door demonen bezeten zijn, worden er allerlei oerkreten uitgekraaid. Het heeft iets dierlijks, mede door de paringsdansen die vertoond worden.

Alsof de toeschouwer stiekem in de slaapkamers van de dansers terechtgekomen zijn, wordt toegekeken hoe de schaars geklede personages uitdagend over elkaar heen rollen, glijden en kruipen. Wat begint met een zichtbare bilspleet hier en daar, eindigt met orgies en een naaktsolo. Niets blijft geheim tijdens Conditions of Being a Mortal.

Door de roerende uitvoering, die gepaard gaat met het harde geschreeuw en de uitingen van hevige emoties, moet ervoor gewaakt worden om het mooie dansen niet uit het oog te verliezen: ballet. Conditions of Being a Mortal is een fysiek zware voorstelling, waarbij de balletdansers – later zelfs op spitzen – elkaar continu optillen, opvangen en neerwerpen. Ze hebben een enorm sterk samenspel, zijn niet bang om elkaar op een intieme manier aan te raken. Daarnaast worden de krachtige spieren van de dansers op een wonderschone manier vertoond, dankzij het geringe aantal kledingstukken om de lichamen.

Het achtergrondgeluid van de voorstelling wordt gevormd door muziekstukken van de Hongaarse componist Franz Liszt. Het geluid, bestaande uit veelal dramatisch en soms ietwat opgewekt klinkende stukken, vormt de leidraad van de voorstelling. Het maakt de basis waarop de dansers hun emoties baseren.

Conditions of Being a Mortal is hét bewijs dat voorstellingen gebaseerd op ballet en klassieke muziek niet per definitie volgens de norm mooi en beeldschoon hoeven te zijn. Ballet en klassieke muziek zorgen in dit geval voor een rauwe, pure voorstelling, waarbij de toeschouwer geraakt wordt met harde emoties. Een gedurfde performance.

SPRING heeft een aantal bloggers uitgenodigd om over hun ervaringen te schrijven tijdens het festival.