Een dansvoorstelling zonder dansers
door Eva van der Laan

Een woensdagavond in een haast uitgestorven winkelcentrum. Een bijzondere locatie voor een installatie.
SPRING ging naar For iTernity, een dansvoorstelling van choreografe Katja Heitmann die op Festival Cement (Den Bosch) stond en tijdens SPRING een aantal dagen te beleven is op de Neude. Een verrassende voorstelling, een heuse zoektocht!

Katja neemt je mee in haar onderzoek naar de overlapping tussen de fysieke en de virtuele wereld. Waarom willen mensen zich zo graag profileren op het internet? Welke invloed heeft technologie op ons leven? Wat willen mensen online bereiken? Voor het onderzoek heeft ze alleen gebruik gemaakt van online bronnen en materialen. Ze gaat uit van de Griekse mythologie over tragedie. De definitie van een tragedie ligt volgens Katja niet bij een tragische gebeurtenis als een terreuraanslag of een moord. Het tragische wordt in dit onderzoek beheerst door de spanning tussen vrijheid en noodwendigheid.

For iTernity is een requiem voor de stervende zwaan, de beroemde ballet solo van Anna Pavlova. In Katja’s virtuele vertoning van deze solo is de zwaan júist onsterfelijk door het internet. De danseres blijft virtueel in leven zolang wij dat willen en zolang wij haar een scherm geven om op te dansen. Katja’s uitgangspunt hangt samen met onze profielfoto’s op internet die niet vergaan. We zijn eindelijk onsterfelijk. Katja geeft met haar installatie de danseres een plek om te blijven dansen zonder fysiek aanwezig te zijn.

Neerkijkend op een met witte tape uitgezette zeshoek liepen we het winkelcentrum binnen. De roltrap eindigde in een pad met hetzelfde witte tape, dat ons de weg leidde naar de zeshoek. Met onze schermen van plexiglas in de hand startten we onze zoektocht naar de virtuele danseres. Wij als bezoekers waren de enige fysieke lichamen aanwezig in deze dansvoorstelling. Samen zorg je voor het doek waar de danseres op tevoorschijn komt. Doordat je samenwerkt ontstaat er een aangename band tussen de bezoekers. De sfeer in het winkelcentrum werd erg beïnvloed door de muziek. Het requiem van Mozart klonk met daaroverheen het gezang van Trisha Paytas. Deze Californische YouTube-vlogger zingt in het stuk over haar eigen online dood. Ze vertelt op de melodie van Mozart hoe ze op een dag wakker werd en ontdekte dat ze op haar eigen Wikipediapagina overleden was. Met veel gebruik van autotune en dagenlang editen voegt deze muziek een extra dimensie toe aan de sfeer van het stuk, haast grimmig.

De installatie gaat over de overlapping van realiteit en virtualiteit. Zoeken naar de danseres met de medebezoekers is een erg leuke en interessante ervaring. Wij als bezoekers schoten elkaar te hulp als iemand een deel van de danseres op zijn scherm had gevonden. We hielden meer schermen erboven en ernaast om te de danseres zo goed mogelijk in beeld te krijgen. De samenstelling van de groep mensen zal nooit meer hetzelfde zijn, waardoor de ervaring speciaal en uniek wordt. Tijdens de zoektocht vergeet je de omgeving, omdat je zo gericht bent op de danseres en de medebezoekers. Samen sta je in een kleine afgebakende ruimte met hetzelfde doel. Het doel om de dansvoorstelling zonder danseres te tonen. Het doel om de stervende zwaan onsterfelijk te maken.

For iTernity is 19 t/m 21 mei en 26 t/m 28 mei tijdens SPRING te zien op de Neude.