Bewustwording op een afgezonderd weiland
door Anna Schouten

Hoewel we ons momenteel in 2016 bevinden, het jaar waarover ook in de energieke voorstelling Re-enactment of the Now gesproken wordt, lijkt onze wereld verleden tijd te zijn. Klimaatverandering zorgt voor verwoesting; Re-enactment of the Now zorgt voor bewustwording. Wij moeten in onszelf geloven, anders zullen er slechts herinneringen overblijven.

Kooijdijk 34, vlakbij Fort Ruigenhoek: de SPRING-locatie van Re-enactment of the Now van theatermaakster Davy Pieters (1988) en Theater Utrecht. Het verzoek om op de fiets te komen is grotendeels opgevolgd, zelfs door bezoekers van buitenaf: de stalling staat vol OV-fietsen. Al onderweg maken de bezoekers kennis met de prachtige groene omgeving, net buiten de stad.

De ‘zaal’ bevindt zich buiten, onder een ijzeren stelling met simpele klapstoeltjes. Wellicht gewaagd voor deze tijd van het jaar, maar de zon schijnt en er worden dekens uitgedeeld. De entree lijkt op die van een silent disco tijdens een festival: iedere bezoeker krijgt een koptelefoon mee, van groot belang tijdens de voorstelling.

De koptelefoons worden opgezet en het publiek luistert stilletjes naar de Engelstalige live voice-over, die een stuk geschiedenis over het ontstaan van de aarde en ons klimaat vertelt en gedurende de verdere voorstelling bestaat uit veelal droge en humoristische, maar ook treffende uitspraken. Het uitzicht bestaat uit grasvelden en bomen, en verderop de skyline van Utrecht. Het prikkelt de zintuigen. Waar valt het oog op, het rustige platteland of de roerende stad op een afstand?

Dan komen de performers tevoorschijn, in de verte op het weiland. Samen met attributen als brommers, fietsen en vliegers is er veel om naar te kijken. Het doet lijken op een doodgewonde dag met voorbijgangers in het verschiet, in plaats van een ingestudeerde voorstelling. Net wanneer je sterk begint te wensen dat je een verrekijker in je tas gestopt zou hebben, bewegen de performers zich dichter naar het publiek toe. Om vervolgens weer afstand te nemen en opnieuw naar voren te komen. Re-enactment of the Now is een beweeglijke voorstelling, waarin veel gerend, geschopt, gedraaid, gesjouwd en gevallen wordt. De spelers zijn als atoompjes die de wereld draaiende houden.

Het geluid uit de koptelefoons is niet alleen praktisch vanwege de fysieke afstand van de performers, maar draagt ook bij aan de intensiteit van de voorstelling. Het geluid - bestaande uit de voice-over, muziek, klanken van onweer, regen, vogels en brommers, en teksten en kreten van de performers - dringt diep binnen in de oren van de toeschouwers. Soms is het zelfs wat angstaanjagend, zoals de bedreiging van de klimaatverandering zou moeten zijn.

Trekken we ons wel genoeg aan van de klimaatverandering? Het beeldende Re-enactment of the Now zet hier vraagtekens bij. Dat Nederland grotendeels onder het waterniveau ligt, zou nog weleens voor grote toekomstproblemen kunnen zorgen. Met dramatische feiten over natuurrampen en sterk gespeelde emoties wordt het publiek geactiveerd om in te grijpen. “In jezelf geloven is in de wereld geloven,” spreekt de voice-over. Samen kunnen we de wereld veranderen, mocht het nog niet te laat zijn.

SPRING heeft een aantal bloggers uitgenodigd om over hun ervaringen te schrijven tijdens het festival.